استراتژی مدیریت چیست و چند مدل دارد؟
نوشته شده توسط : زیبای پنهان

نمودار مفهوم کلی مدل استراتژی های مدیریت در شکل زیر نشان داده شده است. باید توجه ویژه ای به اطلاعات عملکردی و بازخورد نشان داد که ماهیت پویای مدیریت استراتژیک در شرکت است.

پس از اجرا ، چنین الگویی باید تغییرات محیط کسب و کار و تأثیر آنها بر استراتژی تحقق یافته را در نظر بگیرد. در موارد شدید ، مأموریت شرکت یا هدف اصلی استراتژیک آن را می توان اصلاح یا تطبیق داد.

تعریف مدیریت استراتژیک

مدل مدیریت استراتژیک و استراتژی های مدیریت شامل تصمیم گیری و انجام اقداماتی است که با اتخاذ روش سیستماتیک تدوین استراتژی ، اجرای استراتژی ، ارزیابی و کنترل استراتژی اجرا شده می تواند به سازمان ها در رسیدن به هدف کمک کند. مدیریت استراتژیک زمینه های مختلف عملکردی مانند [1] را ادغام می کند:

  • بازار یابی،
  • مدیریت،
  • دارایی، مالیه، سرمایه گذاری،
  • حسابداری ،
  • منابع انسانی،
  • تولید

سیستم های اطلاعاتی به صورت رسمی و سیستماتیک مطابق با اهداف سازمان و عملکرد بهتر.

انواع مدیریت استراتژیک شامل سه جزء کلیدی است :

  • تدوین استراتژی - عناصر کلیدی چشم انداز ، ماموریت و اهداف سازمان هستند. سایر عناصر عبارتند از تجزیه و تحلیل خارجی و داخلی ، تجزیه و تحلیل صنعت و تحلیل رقابتی.
  • اجرای استراتژی - سه عنصر اصلی وجود دارد که بر اجرای استراتژی تأثیر می گذارد. اینها ساختار سازمانی ، افراد ، رهبری ، فرایندها و سیستم های سازمانی هستند.
  • ارزیابی و کنترل استراتژی - عناصر اصلی عبارتند از مدل ارزیابی ، فرایندها و معیارها و روشها و مکانیزمهای کنترل برای بهبود عملکرد سازمان و دستیابی به اهداف سازمان.

مدل های مدیریت استراتژیک

توسعه مدل های مدیریت استراتژیک از آن جهت حائز اهمیت است که چارچوب اساسی برای درک نحوه عملیاتی شدن مدیریت استراتژیک در سطح شرکت را فراهم می کند. مدل مدیریت استراتژیک به مدیران و استراتژیست ها درک بیشتری از رویکرد تکراری در انجام مدیریت استراتژیک واقعی در محیط سازمانی می دهد. مدل مدیریت استراتژیک با توسعه ماموریت و چشم انداز سازمانی آغاز می شود. سپس چشم انداز و ماموریت سازمانی به اهداف سازمانی تبدیل می شود. این عناصر جهت و زمینه های مورد توجه را نشان می دهد که باید توسط یک سازمان به آنها رسید. پس از مشخص شدن این عناصر ، نقش مدیر یا استراتژیست انجام تجزیه و تحلیل سازمان است. این شامل انواع اصلی تجزیه و تحلیل است:

  • تجزیه و تحلیل خارجی محیط ،
  • تجزیه و تحلیل داخلی سازمان ،
  • تجزیه و تحلیل صنعت

هر یک از این تجزیه و تحلیل های استراتژی های مدیریت اطلاعاتی در مورد نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها ارائه می دهد. نتایج حاصل از این تجزیه و تحلیلها می تواند به مدیران و استراتژیست ها کمک کند تا در زمینه های متمرکز منطبق شوند ، شایستگی متمایز سازمان را مشخص کرده و موقعیت رقابتی را که سازمان باید در جهت حفظ مزیت رقابتی خود در صنعت اتخاذ کند ، تعیین کنند [3].

مدیران استراتژیک

مدیران نقش کلیدی در فرایند تدوین مدل های مدیریت استراتژیک ایفا می کنند. آنها باید مسئولیت تدوین استراتژی ها را برعهده بگیرند ، که هدف آنها دستیابی به مزیت رقابتی و عملی کردن این استراتژی ها است. دو نوع اصلی مدیران وجود دارد:

مدیران کل - آنها مسئولیت عملکرد کلی شرکت را بر عهده دارند.

مدیران عملکردی - آنها مسئول نظارت بر عملکرد خاصی هستند ، به عنوان مثال: یک کار ، فعالیت یا عملیات.

مدیران عمومی مسئولیت سود و زیان یک محصول ، یک تجارت یا کل شرکت را بر عهده دارند. آنها مسئول تصمیم گیری در مورد چگونگی ایجاد مزیت رقابتی و دستیابی به سودآوری بالا به لطف منابع و سرمایه هستند.





:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: